torsdag 2 juli 2009

Kvinnorummet i Bollstabruk

”Jag skiljde mig då precis som Mira i boken”

”Jag höll på att få spader. Den där boken äckla’ mig ibland, det gjorde den”

”Då var man ju ung också och led helvetets alla kval. Jag passade helt enkelt inte som maka och mor på den tiden. Absolut icke”

”Varför skulle folk här bry sig ett skit om vad som står i en amerikansk frigörelseroman”

Citaten kommer från Eva Beckmans radioreportage Kvinnorummet i Bollstabruk. Reportaget bygger på intervjuer med människor som i slutet av sjuttiotalet läste Marilyn French roman Kvinnorummet, som kommit att bli något av en modern klassiker om en kvinna som bryter upp från hemmafrulivet. Resultatet av Beckmans intervjuer blir en ovanligt intressant tillbakablick på en brytningstid i Sveriges historia.

Man kan fortfarande lyssna på programmet på Sveriges Radios webbplats. Det spelades ursprungligen in 1996 men återutsändes nyligen.

Blir man sugen på att läsa Marilyn French’ roman har vi ett ex i magasinet på Huvudbiblioteket i Huddinge. Läs HÄR vad Åsa Linderborg skrev om den i samband med att författaren gick bort i våras.

/MK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar