tisdag 28 juli 2009

Dagens Pride: Manuset till Fucking Åmål

Har just försökt tejpa ihop ett nästan sönderläst ex av denna pocket; manuskriptet till Lukas Moodyssons Fucking Åmål. Här finns alla replikerna från filmen + bonusmaterial: scener som klipptes bort eller aldrig spelades in, bilder från inspelningen, recept på filmspya samt några ganska skojiga telefonsamtal och brev till filmbolaget och regisören. I ett brev berättas det att O'boy efter filmen blev "den trendigaste av trendiga drycker bland lesbiska". Själv hade jag glömt bort chokladdryckens betydelse i filmen. Som jag mindes det var sista scenen den när Elin och Agnes går hand i hand genom skolan. Men när jag kollar manus så slutar faktiskt filmen med att Elin bjuder Agnes på O'boy på sitt rum:


"Det var inte för starkt, va? Jag brukar alltid göra för stark. Jag brukar ha så här - Jessica blir jättearg - jag har så här två gram mjölk och fem tusen kilo O'boy och då blir det alltid så här nästan svart och då brukar jag så här hälla i mer mjölk, men då räcker inte glaset till. Så då måste jag hälla över det i ett annat glas, i ett större glas eller i ett till glas om det inte finns nåt stort glas. Det blir rätt mycket O'boy"

Ett förtjusande slut på en förtjusande filmklassiker. Mitt tips är dock att skippa O'boyen och använda ekologiskt och rättvisemärkt kakao istället.

Vårt exemplar här i Skogås går nog faktiskt inte att rädda. Sidorna liksom bara ger sig iväg. Finns det månne en Fucking Åmål-fantast med tejprulle som vill överta den....?

/Mattias K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar