fredag 14 maj 2010

Två pärlor!

Två nya bilderböcker har verkligen gått rakt in i hjärtat på mig! Det som de två böckerna har gemensamt är att de båda är skrivna på rim, och det fungerar riktigt bra i båda böckerna.

Önskedagen är skriven av Laura Leuck och handlar helt enkelt om drömmen att för bara en enda dag vara något helt annat:

Jag skulle kunna bli en örn...
Nej, visst! En brun och bamsig...
BJÖRN!
Som lurar bakom närmsta hörn
- det skulle jag om jag blev björn.

Bilderna står Marc Boutavant för och de är otroligt snygga och retro! Jag ska inte avslöja slutet, men en riktigt bra slutkläm kan jag lova.

Tänk om... är skriven och illustrerad av Lena Sjöberg och tar upp förhållandet mellan liten och stor, förälder och barn. Det jag framför allt tycker om med den här boken är att det inte alls är så sött och fint allting som man kanske tror när man ser framsidan, dock finns värmen hela tiden där:

Tänk om jag var mygga och du ett litet knott
Vi skulle bada bubbelbad i någons gamla spott
Vi skulle dricka blod med våra långa snablar
Vi skulle höra mänskor skrika: -Attans, aj och sablar!

Två böcker som passar perfekt till högläsning!

/Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar