onsdag 14 april 2010

I det här trädet - nu vill jag läsa mer

Igår läste jag en väldigt bra bok: I det här trädet av Katarina Kieri och Per Nilsson (två av Sveriges bästa ungdomsboksförfattare). Jag började läsa på tunnelbanan hem och kunde inte sluta förrän jag läst klar boken.


Två ensamma liv flyter runt i samma stad:

Siri: mobbad i klassen, en vän, Fatima, som hon gör sig ovän med, en alkoholiserad pappa som lovar att han ska sluta dricka och en mamma som är ute och lever rullan.

Jakob: nyinflyttad, inga vänner förutom Ida som brukar fika med honom på rasterna, en bror som bara stänger in sig på sitt rum eller är på gymmet, en nervös mamma som inte vet hur hon ska hantera livet och en familjehistoria fylld med verbal misshandel.

Vi får följa Siri och Jakob i vartannat kapitel och deras ensamma livshistorier griper tag i en och jag ville bara läsa och läsa och läsa om vad det är som hänt tidigare i deras liv och hur det ska gå.

Siri och Jakob känner inte varandra och de blir inte heller, som man kanske kan tro, vänner utan deras liv tangerar vid varandra på olika sätt.

Tänk om Katarina och Per kunde skriva en fortsättning på I det här trädet! Hoppas för jag skulle verkligen vilja veta vad som kommer hända Siri och Jakob i fortsättningen.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar