torsdag 13 augusti 2009

Sputnikälskling

För något år sedan läste jag Haruki Murakamis bok Kafka på stranden som jag tycker fantastiskt mycket om. Sen dess har hans böcker stått högt upp på min lista över böcker jag vill läsa.

Under semestern var det så dags. Återigen begav jag mig till Japan och Murakamis smått surrealistiska värld. Den här gången fick jag träffa Sumire, en lite udda person som på ett bröllop träffar och blir (hemligt) kär i Myu. Myu driver ett företag och anställer Sumire. Tillsammans beger de sig sedan av på en resa i Europa som slutligen för dem till en grekisk ö.

Allt gott så långt. Men en natt försvinner Sumire. Inte ett spår går att uppbringa. Myu kontaktar K som genast beger sig dit. K i sin tur är bokens berättare och god vän med Sumire.

Parallellt med historien om Sumire finns en märklig och obehaglig berättelse om Myus förflutna. Och frågan är om Sumires försvinnande har något med det att göra? Precis som i Kafka på stranden finns det en massa frågetecken men inga klara svar. Det gillar jag otroligt mycket, att själv få gå och fundera och tänka och klura.



Boken om Sumire, Myu och K heter Sputnikälskling.


Läs den!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar