tisdag 25 augusti 2009

Listor, listor överallt listor

Ibland (läs: nästan alltid) svämmar mitt skrivbord över av listor. Det är listor på böcker jag ska kolla upp, saker som ska göras, personer att ringa... Tittar någon i min plånbok återfinns listor även där. Det är allt från matlistor till fixa-efter-jobbet-listor. Hemma brukar det också finnas diverse listor. Tillsammans med kompisar brukar jag lista t.ex. de fem bästa musiklåtarna eller vilka fem litterära personer vi vill träffa. Jag gillar listor.

En annan som gillar listor är Lennart. Lennart gör listor över precis allting: vad han ska äta, vilka kläder han ska ha på sig, vad han ska göra under dagen. Och han följer alltid sina listor till punkt och pricka.

En dag får Lennart en ny granne, Albert. Och jag säger bara en sak: Albert - han gör inga listor! Albert tycker om äventyr och drar med sig Lennart på ett hisnande sådant. Hur ska det gå utan en lista?

Boken Lennarts listor av Barbara Bottner kom för några år sedan men den är en av mina absoluta favoritböcker. Olof Landström har gjort de fina och roliga teckningarna. En bok med bilder av honom kan inte bli dålig!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar