onsdag 8 juli 2009

Riktiga sommarböcker

Efter att ha läst de tre böckerna jag kommer att tipsa om här ville jag åka till Georgia, USA och arbeta på en persikoodling. Det är en tanke som aldrig slagit mig förrut och när jag tänker efter kommer det nog aldrig att ske.


Böckerna jag läst heter Persikosommar, Och sedan kom hösten samt Persikosommar - Ett år senare. Författaren heter Jodi Lynn Anderson.


Persikoodlingen i böckerna ägs av Birdies familj. Birdie själv är uppväxt på odlingen och det är hela hennes liv. Till odlingen kommer hennes kusin Leeda, ivägskickad av sina föräldrar så hon ska komma bort från sin pojkvän (en usling i föräldarnas ögon). Dit kommer även Murphy, dömd till samhällstjänst med straff att jobba på odlingen hela sommaren. Tre ganska udda tjejer som efterhand och inte helt friktionsfritt lär känna varandra och sig själva.


Efter en hel sommar tillsammans har Birdie, Leeda och Murphy blivit goda vänner.

Frågan här är nu hur de ska upprätthålla vänskapen när skolan börjar igen och deras gamla vänner dyker upp. Sista året på high school inleds och med den följer frågan "vad ska jag göra med mitt liv?". Alla tre tjejerna ställs inför olika val. Hur väljer man rätt? Kan man välja rätt?

Tredje boken tar vid ett år efter det att andra boken slutade. De tre tjejerna träffas återigen på persikoodlingen och sökandet efter livet, hur man ska hantera sig själv och andra fortsätter. Omvälvande händelser och trygghet som skakar i fogarna genomforsar boken.

Mer vill jag inte skriva för då avslöjar jag för mycket av handlingen.

De tre böckerna är riktiga sommarböcker. Det är ömsom sol och ömsom regn. Jag tycker om att läsa om tre till synes helt olika personer som upptäcker att de trots olikheterna tycker om varandra. Att de har liknande funderingar och problem. Många kan säkert känna igen sig. Och kanske är det fler än jag som vill åka till en persikoodling och jobba efter att ha läst böckerna.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar