torsdag 16 juli 2009

Karlstad Zoologiska

Nu har jag läst Hanna Hellqvists bok där hon berättar om sin "uppväxt i djurform" som det står i baksidestexten. Och det är verkligen mycket djur! Möss, ormar, fåglar, chinchillor, grodor, hundar, sniglar - för att bara nämna ett fåtal. Och många av djuren far illa. Är man blödig när det gäller djur är det bra att ha någon att hålla i handen när man läser den här. Och människorna har det inte heller helt bra.
Det som är spännande med den här boken tycker jag är att den trots att den handlar om jobbiga saker utstrålar så mycket positiv energi. Omslaget är solgult och glatt, språket är frejdigt och historierna är trots allt ganska roliga. Ibland tillomed jätteroliga. Livsglädje helt enkelt.

Hanna Hellqvists sommarprogram i P1 går föresten fortfarande att lyssna på på Sveriges Radios hemsida.
/Mattias K

1 kommentar:

  1. jag har länge tänkt läsa den här boken men än har det inte blivit av. Kollade lite i den nu efter att ha läst ditt inlägg och ser att en mus dör redan i början av boken... hmm får se om jag läser vidare.

    men det gör jag nog för det är skoj att den utspelar sig i min gamla hemstad.

    /s

    SvaraRadera