tisdag 4 augusti 2009

Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk

Mina ungdomsidoler Bob hund ska spela på Hornstull Strand den 10 oktober. Jag ska skaffa biljetter och pallra mig dit och njuta av ett av Sveriges bästa liveband. I alla fall var de det för tio år sedan när jag såg dem sist. Men det är inte bara ungdomsnostalgi som driver mig dit. Bob hund släppte faktiskt en ny skiva för inte så länge sedan som heter Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk. En riktigt bra platta med det omisskännliga Bob hundsoundet, fast något mer stillsamt än tidigare. Kanske har de blivit lugnare med stigande ålder, vad vet jag, bra är det i alla fall. Sångaren Thomas Öbergs texter är skruvat fantastiska som vanligt. Här är ett smakprov från låten Fantastiskt, textrader från en inte helt frisk hjärna:

"Ja ja, det var jag. Utkastad som Gud skapade mig. Men det stod ingenting om religion i polisrapporten. Det enda som hände var att mina fyra sista siffror blev mitt otursnummer. Försäkringskassan kämpar fortfarande med att förstå hur min kropp kan vara överbefolkad av röster, samtidigt som min själ detonerar av ensamhet. En dag ska ni alla få sprängd anka till lunch, jag har den tejpad på kroppen. Jag anser dessutom att okända är helt och hållet på min sida."
/Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar