onsdag 26 maj 2010

Vanliga människor lever vanliga liv

Det finns i Sverige ett gäng författare som jag tycker skriver riktigt bra ungdomsböcker som handlar om "vanliga liv". Med vanliga liv menar jag liv där problemen håller sig inom ramen: olycklig kärlek, bråk med syskon/föräldrar, kanske lite jobbigt i skolan, tankar om att känna sig ful/utanför/onormal. Ungdomarna i böckerna har inga superhemska problem som till exempel att de blir utsatta för incest eller extrem fattigdom.

Några av författarna jag tänker på är Johanna Lindbäck, Mårten Sandén, Eva Susso och Emma Granholm. Nu har det dykt upp ytterligare en: Lisa Bjärbo.

För några veckor sedan kom Lisa Bjärbos debutroman ut: Det är så logiskt alla fattar utom du (titeln efter en låt av Säkert).

Temat i Lisas bok är olycklig kärlek. Dels är den kvinnliga huvudpersonen Ester kär i en cool musikkille som mest bara drar nytta av det för hångel. Dels är det Esters bästa vän Johan som är olyckligt kär i Ester.

Som ni hör är det upplagt för trubbel.

Jag hade en del förväntningar på Lisas bok och de lyckas hon införliva. Språket flyter på och är underhållande. Handlingen är precis sådär verklig som jag tycker om. Hon låter Ester och Johan berätta i varsitt kapitel vilket funkar väldigt bra och gör att intresset hos mig som läsare hålls vid liv.

Välkommen Lisa till författargänget som skriver riktigt bra ungdomsböcker - om "vanliga" liv!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar