onsdag 5 maj 2010

Hur sjutton ska jag förklara Ffordes bok?

I helgen tillbringade jag mycket tid ombord på tåg tur och retur Stockholm - Malmö. Jag gillar att åka tåg för det är ett utmärkt tillfälle att läsa och läsa och läsa lite till.

Helgens tågbok var en småskum, speciell och spännande bok: Var är Jane Eyre av Jasper Fforde.

Igår pratade jag och en kollega om hur man egentligen skulle beskriva boken. Vi kom inte riktigt på något bra sätt för den är så udda och hur vi än försökte formulera oss lät allt väldigt märkligt.

Det händer väldigt mycket saker i boken och jag ska nu försöka göra ett försök att bena upp i alla fall en del av handlingen.

Huvudpersonen heter Torsdag Nesta och hon arbetar som litteraturkriminalare och löser brott som utspelar sig i och kring litteratur. Året är 1985 men världen är inte som vi känner den t.ex. pågår Krimkriget fortfarande för fullt.

En dag försvinner ett otroligt värdefullt manuskript av Charles Dickens och Torsdag dras in i fallet där det bl.a. visar sig att skurken som tagit manuskriptet är världen största supertjuv, Hades. Fallet utvecklar sig så småningom till en härva där karaktärer börjar försvinna ur böcker.

I Torsdags värld går det att göra tidsresor samt ha utdöda djur som husdjur vilka man själv odlar fram. Vid sidan av allt det här innehåller boken också en trasslig kärlekshistoria mellan Torsdag och en man vid namn Landen.

Var är Jane Eyre är en intressant samhällsskildring om makt och relationer. Även fast det låter som om boken har en skum och rörig handling får Fforde ihop allt på ett lyckat sätt och boken är fängslande från första mening!

Idag har jag kastat mig över andra delen, Uppslukad. Gissa vad jag ska göra ikväll?

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar