måndag 11 januari 2010

Revolutionary Road





















En av de mest omtalade böckerna under 2009 var nog Revolutionary Road av Richard Yates. Boken, från 1961, fick en ordentlig nytändning genom Sam Mendes filmatisering där Kate Winslet och Leonardo DiCaprio spelade huvudrollerna. Många prisade boken och filmen fick också den skapliga recensioner. Själv började jag med att se filmen, som jag inte riktigt tyckte höll. Skådespelarna lyckades inte förmedla det där som finns bortom replikerna, det som ligger mellan raderna. Men man förstod att det fanns något där som var viktigt för berättelsen.


Just nu läser jag boken och den är, enligt mig, oändligt mycket bättre. Men nu förstår jag också vilken svår uppgift det måste ha varit att göra film på boken, eftersom det mesta bygger på karaktärernas inre liv och tankar. Berättelsen handlar om det äkta paret Frank och April Wheeler som lever förortsliv i Connecticut. Frank pendlar in till sitt tråkiga arbete i New York varje mogon. April är hemma och tar hand om hus och ungar. Båda avskyr förortslivet och drömmer om något helt annat. Aprils vantrivsel och desperation växer och för att få en förändring föreslår hon att familjen ska flytta till Paris.


Det som verkligen gör att boken är så mycket bättre än filmen är Yates snygga språk och fantastiska liknelser. Men trots allt är filmen sevärd, det är ju ändå Kate Winslet och Leonardo DiCaprio vi snackar om.

/Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar