tisdag 15 december 2009

Årets bästa läsupplevelse?

Nu klämtar klockorna för 2009. I tidningar, på hemsidor, tv och radio börjar det dyka upp listor över årets bästa/sämsta bok/musik/klädstil/sporthändelse osv. Eftersom vi går mot 2010 nöjer "de" sig inte med årets bästa/sämsta utan listar även decenniets bästa/sämsta.

Som jag erkänt tidigare gillar jag listor.

I år funderar jag på att lista mina bästa läsupplevelser. Inte bästa böcker utan just läsupplevelser. En bok som definitivt kommer att vara med på topp 5 är Curtis Sittenfelds bok Presidentens hustru.


Varför var Presidentens hustru en sådan bra läsupplevelse? För det första var boken fantastisk bra. Den är intressant då den är baserad på Laura Bush liv (hon jobbade som bibliotekarie, kul), en för mig ganska anonym dam trots en väldigt känd man.
Boken är välskriven och jag ville bara läsa vidare hela tiden.

När jag läst klart boken ville jag veta mer om Laura Bush och ägnade en hel del tid till att söka information = boken lever efter det att jag läst sista meningen.

Till läsupplevelsen kan även läggas till att det var sommar när jag läste boken. Jag var ledig och solen sken (ganska ofta om jag inte minns helt fel). Att läsa en riktigt bra bok en lat och solig sommardag är bland det bästa som finns.

Så ja, på min topp fem kommer Presidentens hustru absolut att finnas med!
/Sofia

ps sen tycker jag kvinnan på framsidan har en väldigt snygg baddräkt på sig. ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar