torsdag 28 oktober 2010

Lyckliga Dunne


Rose Lagercrantz har skrivit böckerna om Metteborg tillsammans med Eva Eriksson som har illustrerat. Nu har det kommit en "spin-off" kan man säga, som istället för Metteborg har Dunne i huvudrollen. Boken heter Mitt lyckliga liv och den börjar när Dunne (som egentligen heter Daniela) börjar första klass, i samma klass som Metteborg!

Dunne är lycklig nästan alltid. Till exempel när hon fick en groda av sin kusin Svante, eller när hon klarade av att ta tre simtag utan att drunkna. När hon börjar skolan får hon en bästis som heter Ella Frida, då är Dunne verkligen lycklig! Men sen händer något som gör att Dunne bli olycklig. Ella Frida ska flytta. Dunne tror att hon aldrig kan bli lycklig mer.

Mitt lyckliga liv är en bok på 140 sidor, men med sparsamt med text på varje sida. Istället fyller Eva Erikssons fantastiska bilder upp! I slutet av boken får man läsa om hur Rose och Eva arbetar tillsammans och jag tycker verkligen att det samarbetet funger helt perfekt. Mitt lyckliga liv får mig både att le och få en tår i ögat.
/Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar