onsdag 3 februari 2010

Böcker om människor utan inre liv

I fredags var jag på en s.k. författardag som Författarcentrum ordnar. Det är en fullspäckad dag där en mängd olika författare framträder och kort berättar om sig själva och om sina böcker.



En av författarna som deltog var Johanna Lindbäck. Hon har skrivit tre ungdomsromaner som jag gillar: En liten chock, Min typ brorsa och Tänk om det där är jag.

Johanna berättade om en kommentar hon fått på sina böcker: "du är så bra på att skriva böcker om människor som inte har så mycket inre liv". Det kan ju låta som hemskt tråkiga böcker men det är det inte!

För hennes böcker är sådana som jag tycker om: de handlar om vanliga människor med vanliga problem. Det är inte någon som superknarkar, blir misshandlad och/eller lever i misär. Ändå är Johannas böcker gripande, roliga, sorgliga och tänkvärda.

I år kommer hennes fjärde bok: Saker som aldrig händer. Gissa om jag längtar efter den!

/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar