fredag 12 augusti 2011

"Det här är allt" av Aidan Chambers

Det här är allt handlar om 19-åriga gravida Cordelia Kenn som skriver i sin kuddbok efter japansk modell om sin ungdomstid från när hon var 15 år tills då hon blir med barn. Cordelia älskar att skriva, hennes stora passion i livet är att skriva. I denna utelämnande och ärliga bok om en ovanlig vanlig ung kvinna skriver Cordelia om sin kärlek till Will, om affären med den äldre och gifte mannen och om en ung man som är besatt av Cordelia så pass att hon genomlider en hemsk upplevelse med honom. Hon skriver denna kuddbok till hennes ännu ofödde barn som ska få boken som present på sin 16 års dag.

Med 800 långa sidor så är denna bok för de trogna och vana läsarna. Jag ska bekänna något. Jag är lite rädd att läsa klart denna bok. Den är så utlämnande, så ärlig, så obekväm men samtidigt underbar och glädjefull. Man kan relatera till Cordelia på många sätt, jag till exempel kan relatera till hennes kärlek till att skriva. Bara skriva. Jag tar vara på varje sida och tar min sakta tid att läsa klart den. Den påverkar och får en att fundera kring livet och vad man själv vill göra och tycker mest om.

Eftersom jag är lika gammal som Cordelia kan jag även relatera till andra saker som händer i hennes unga liv. Hon tar upp många ämnen som sex, vad är meningen med livet, vad är kärleken? Många saker som man själv går runt och funderar kring. Och kanske hittar man svar? I denna bok eller i sig själv. Det är en bok som visar att man ska värdesätta sin ungdom oavsett hur gammal man är.

/Faduma
Praktikant Skogås bibliotek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar