måndag 14 juni 2010

Räddaren i nöden

J.D. Salinger är en författare de flesta har hört talas om, och oftast i samband med ordet klassiker. När jag hör det ordet tänker jag automatiskt på omoderna böcker med komplicerat språk, men denna beskrivning skulle inte kunna stämma mindre på boken Räddaren i nöden.

I den får vi följa Holden, en rik kille i New York som är trött på sin omgivning. Han är en smula högdragen men har ett gott hjärta och när han blir avstängd från sin skola vill han inte berätta det för sina föräldrar. Istället bestämmer han sig för att ”leva livet” utan att någon säger till honom vad han ska göra, inga krav och inga skyldigheter.

Den här boken tar upp det som alla ungdomar någon gång grubblar över: att finna sig själv. När jag läste den blev jag så tagen, Salinger lyckas berätta allt på ett sätt som får en att förstå exakt hur Holden tänker, och allt utan onödigt komplicerade beskrivningar.

En annan sak jag tycker om med boken är att den är relativt kort och trots att den är skriven på 50-talet känns det som att den är skriven idag. Räddaren i nöden, av J.D. Salinger, är den bästa boken jag någonsin har läst, och jag skulle rekommendera den till alla. En perfekt bok att läsa i sommar!

/Meron

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar