torsdag 8 april 2010

Främlingar - en japansk skräckroman (?)

På framsidan av mitt exemplar av Främlingar av Taichi Yamada står det "japansk skräck i originalpocket". Det var det där med japansk skräck som lockade mig. För det vet ju alla att japanerna - de är mästare på att skrämma livet ur sina läsare/biobesökare... eller?

Förväntningarna på att känna det där lite spännande pirret i ryggraden som infinner sig när jag läser en del böcker på temat "spöklik spänning" var höga. Kanske var de för höga för det pirrade inte en enda gång när jag läste Främlingar. Boken är absolut inte dålig utan jag läste med intresse och jag ville hela tiden veta hur det skulle gå.

Berättarjaget är Harada, en medelålders nyskild tevemanusförfattare som flyttat till sitt kontor/lägenhet. En kväll dyker en betydligt yngre kvinna, Kei, upp och så småningom inleder de ett förhållande.

Det är något skumt med Kei....

Harada råkar även ut för något mycket märkligt. Vid ett besök i sina barndomskvarter träffar han sin mamma och pappa. Det märkliga i situationen är att föräldrarna dog i en olycka när Harada var 12 år. Nu står de dock framför honom och ser ut precis som innan de dog. Harada börjar umgås med sina döda föräldrar.

Det är det något väldigt skumt med....

Som sagt, jag blev inte rädd när jag läste Yamadas bok. Men jag gillade den i alla fall. Har du läst Haruki Murakamis böcker kommer du säkert tycka om den här!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar