onsdag 14 oktober 2009

Lina ritar fint, del 2

I augusti längtade jag efter att läsa Lina Neidestams seriealbum Zelda. Det har jag gjort nu och jag säger bara GO LINA och GO ZELDA!


Zelda är tjejen som inte låter sig hejdas i sin ibland ganska vilda framfart genom livet. Hon firar midsommar med att dansa kring en ganska speciell "midsommarstång", åker till Mexico, hånglar med Sigge, bestämmer sig för att bli naturkvinna, åker till franska rivieran samt umgås med sin pappa, som hon inte alls liknar enligt henne själv.

Hon filosoferar över livet genom ett feministiskt perspektiv och har något att säga om det mesta. Som jag ser det vill Zelda själv vara stark och självständig, och det är hon också. Men en av sakerna jag gillar med serien är att Zelda också är en vanlig människa som ibland behöver älta problem med vänner, känner sig deppig och blir förkyld.

Lina slår huvudet på spiken genom hela boken. Hoppas verkligen att hon kommer få slå många flera spikar så att det kommer ytterligare album om Zelda.

Boken är såklart köpt till biblioteket - så håll utkik efter den där!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar