onsdag 17 juni 2009

Höstböcker mitt i sommaren

Sitter just nu och bläddrar i Svensk bokhandels katalog med alla de böcker som ska komma ut i höst. Så klart finns en hel del godbitar att se fram emot. Här är ett litet axplock: den extremt populära Katarina von Bredow släpper en ny bok som heter Bara inte du. Av det som går att utläsa av förlagets beskrivning verkar den handla om skilda föräldrar, vänner och förbjuden kärlek.

Johanna Lindbäck släpper sin tredje ungdomsbok med titeln Tänk om det där är jag. Förlaget beskriver den som "träffsäker och romantisk". Låter lovande. Jag läste Johannas förra bok Min typ brorsa, som jag gillade väldigt mycket. Den handlar om Nina som bor med sin mamma i Umeå och Daniel och hans bror Wille som bor med sin pappa i Luleå. Föräldrarna blir kära i varandra efter att ha träffats på nätet och bestämmer sig för att flytta ihop. Det blir Nina och hennes mamma som flyttar till Luleå. Attraktion uppstår mellan Nina och Daniel, men de är ju typ syskon, hur ska det gå? En av mina gamla favoritförfattare släpper också nytt. Michelle Magorians nya bok heter Tystnad tagning och är en thriller som utspelar sig strax efter andra världskriget. Magorians böcker utspelar sig ofta under tiden för andra världskriget (bland annat God natt mister Tom och En liten kärlekssång). Eftersom jag är lite av en sucker för den tidsperioden gillar jag hennes böcker väldigt mycket.
Men innan hösten och höstböckerna ska jag i alla fall njuta av sommaren och sommarböckerna! Men mer om dem i ett annat inlägg.

/Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar